Autor:
Metody a techniky sociálního výzkumu
Metody
- Určitý pracovní postup směřující k dosažení stanoveného cíle
Indukce
- Charakterizována v logice přechodem od jednotlivého k obecnému
Dedukce
- Opačně – obecné k jednotlivinám
Metoda terénního šetření
- Získávání informací v terénu od skupiny respondentů tazatelem (anketiérem)
Metoda introspektivní
- Opírá se o osobní znalosti, zkušenosti výzkumníka na základě účasti v prostředí či nějakém společném procesu
Abstrakce
- Je zevšeobecnění
- Logické vyhodnocení – co je podstatné a co je nepodstatné
§ Podstatné znaky jsou pak řazeny do určitých systémů
Analýza
- Představuje postu při zkoumání jevů, při němž je celek rozložen na jednotlivé prvky
§ Tyto prvky jsou pak jednotlivě zkoumány
Techniky
- Rozumíme konkrétní formy získávání informací
- Dotazník, anketa, rozhovor, pozorování, …
Pozorování
= sociální výzkumná technika, kterou získáváme poznatky o okolním světě, tj. sociální realitu a její prostředí smyslovými orgány
Typy:
Naivní – neúmyslný, bezděčný
Vědecké – záměrné, plánovité
Nezúčastněné – pohled zvenčí
Zúčastněné – jsem součástí skupiny
Dotazník
- Málo nákladný
- Časová úspora
- Málo náročný na počet výzkumníků
- Snadno opakovatelný
- Málo náročný na přípravu dotazovaných
- Poskytuje možnost rozmyslet si odpověď
- Zjišťuje standardnost situace (pořadí a formulace otázek)
Požadavky správného dotazníku
- Musí motivovat respondenta, nesmí ho otrávit či znechutit
- Otázky musí být srozumitelné, jednoznačné, jednoduché, umožňující upřímnou odpověď
- Nesmí být rozsáhlý a časově náročný
- Otázky se musí vztahovat k formulovaným hypotézám, aby ji mohli testovat (potvrdí se, upřesní se, či vyvrátí)
Konstrukce dotazníku
- Na začátku by měli být jednoduché, srozumitelné, motivující otázky
- Postupovat od jednoduchých ke složitým
§ Mezi 15 – 25 min se unaví
- Otázky osobního charakteru uvést na konec
- Nedávat těžké otázky (zhoršení, pocit méněcennosti)
Typy otázek:
- Otevřené (volné) – končící otazníkem bez nabídnutých alternativ
- Polootevřené (polouzavřené) – zavřená + otevřená otázka
- Uzavřené – ano/ne, muži/ženy
- Filtrační – mají za úkol vyloučit respondenty, jichž se problém netýká
- Kontrolní – otázka s jinou formulací, která se táže na totéž
Rozhovor
= ucelená soustava ústního jednání mezi tazatelem a dotazovaným
- Cílem dostat pomocí otázek informace o zkoumatelné sociální realitě a jejích souvislostech
- Standardizovaný rozhovor
§ je v podstatě čtený dotazník
§ odpovědi zaznamenává tazatel
- Nestandardizovaný rozhovor
§ Představuje volnou rozpravu dané (zkoumané) téma
§ Je více neformální
Poslat nový komentář