Skip to main content

Metody a techniky sociálního výzkumu

Sthnout v PDF

Metody a techniky sociálního výzkumu

 

Metody

-          Určitý pracovní postup směřující k dosažení stanoveného cíle

Indukce

-          Charakterizována v logice přechodem od jednotlivého k obecnému

Dedukce

-          Opačně – obecné k jednotlivinám

 

Metoda terénního šetření

-          Získávání informací v terénu od skupiny respondentů tazatelem (anketiérem)

Metoda introspektivní

-          Opírá se o osobní znalosti, zkušenosti výzkumníka na základě účasti v prostředí či nějakém společném procesu

 

Abstrakce

-          Je zevšeobecnění

-          Logické vyhodnocení – co je podstatné a co je nepodstatné

§  Podstatné znaky jsou pak řazeny do určitých systémů

                Analýza

-          Představuje postu při zkoumání jevů, při němž je celek rozložen na jednotlivé prvky

§  Tyto prvky jsou pak jednotlivě zkoumány

 

Techniky

-          Rozumíme konkrétní formy získávání informací

-          Dotazník, anketa, rozhovor, pozorování, …

 

Pozorování

= sociální výzkumná technika, kterou získáváme poznatky o okolním světě, tj. sociální realitu a její prostředí smyslovými orgány

Typy:

Naivní – neúmyslný, bezděčný

Vědecké – záměrné, plánovité

Nezúčastněné – pohled zvenčí

Zúčastněné – jsem součástí skupiny

 

Dotazník

-          Málo nákladný

-          Časová úspora

-          Málo náročný na počet výzkumníků

-          Snadno opakovatelný

-          Málo náročný na přípravu dotazovaných

-          Poskytuje možnost rozmyslet si odpověď

-          Zjišťuje standardnost situace (pořadí a formulace otázek)

Požadavky správného dotazníku

-          Musí motivovat respondenta, nesmí ho otrávit či znechutit

-          Otázky musí být srozumitelné, jednoznačné, jednoduché, umožňující upřímnou odpověď

-          Nesmí být rozsáhlý a časově náročný

-          Otázky se musí vztahovat k formulovaným hypotézám, aby ji mohli testovat (potvrdí se, upřesní se, či vyvrátí)


 

Konstrukce dotazníku

-          Na začátku by měli být jednoduché, srozumitelné, motivující otázky

-          Postupovat od jednoduchých ke složitým

§  Mezi 15 – 25 min se unaví

-          Otázky osobního charakteru uvést na konec

-          Nedávat těžké otázky (zhoršení, pocit méněcennosti)

Typy otázek:

-          Otevřené (volné) – končící otazníkem bez nabídnutých alternativ

-          Polootevřené (polouzavřené) – zavřená + otevřená otázka

-          Uzavřené – ano/ne, muži/ženy

-          Filtrační – mají za úkol vyloučit respondenty, jichž se problém netýká

-          Kontrolní – otázka s jinou formulací, která se táže na totéž

 

Rozhovor

= ucelená soustava ústního jednání mezi tazatelem a dotazovaným

-          Cílem dostat pomocí otázek informace o zkoumatelné sociální realitě a jejích souvislostech

-          Standardizovaný rozhovor

§  je v podstatě čtený dotazník

§  odpovědi zaznamenává tazatel

-          Nestandardizovaný rozhovor

§  Představuje volnou rozpravu dané (zkoumané) téma

§  Je více neformální

Váš hlas: Žádné Průměr: 3.3 (6 votes)

Poslat nový komentář

By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.