Autor:
Milí studenti, milí žáčci škol,
oznamujeme vám, že jsme znechuceni fotkami na Facebooku, které obsahují nějaký příklad, jejíž cílem je napsat do komentářů správný výsledek. Což o to, ta fotka by byla v pořádku, ale ty komentáře! Ještě chápeme, že dospělý člověk může mít problémy s tím, že už je dlouho ze školy (což ho samozřejmě neomlouvá) a už si to nepamatuje… Ale nepochopíme studenty středních škol a žáky vyšších ročníků základních škol, jak mohou mít problém spočítat primitivní příklad, respektive matematicky „Lineární rovnici o jedné neznámé“, což se mimochodem učí už v první třídě, ale než by vám tento název vysvětlili, tak byste se šli oddělat…
Podívejte, nikdo není dokonalý… Nebo jste se mohli prostě jednoduše upsat, kdy správná odpověď je b), ale vy tam dáte c), protože stojí blízko sebe na vaší klávesnici. Jenže když si ty komentáře takhle pročítáme, nebude problém v klávesnici, nýbrž v autoru komentáře, jehož mozek nezvládl primitivní výpočet. Těmto lidem navrhujeme, aby si jednou za čas pročetli ty komentáře, protože se vždycky najde někdo, kdo to zvládne spočítat (doufám – tak špatně na tom ještě snad nejsme)… Prohlídněte si ten komentář na deset a více řádků a zamyslete se nad ním! Nemusíte nadávat, co je to za de*ila, že z vás dělá ještě většího de*ila, ale asi na tom něco bude, když si to myslí půlka lidí, co příklad vůbec okomentovala. Tak zahoďte to své hloupé ego a nechte si to vysvětlit. To není nic potupného, nic, za co byste se měli stydět. Jak už jsme psali, všichni nemohou vědět všechno…
Pokud jste to dočetli až sem (asi jste jediní), tak jsme vám připravili názorný příklad zabývající se touto problematikou. VYSVĚTLENÉ! Je nám to fuk, myslete si o nich, nebo o nás, co chcete, ale snažíme se vám jenom něco vysvětlit, tak tomu věnujte pozornost, protože tak hezký materiál vám už nikdo nenachystá.
S pozdravem
Autoři serveru NaŠprtej.cz
info@nasprtej.cz
↓ Příklad níže! ↓
Vezmeme jeden příklad, který jsme nedávno viděli na Facebooku (odkaz zde):
Je to z jedné Facebookové stránky (jméno si zjistěte sami)… Ale jak je zvykem komentovat fotky, tak i tady bylo spoustu komentářů (nemyslíme krásných, jenom komentářů). Setřídili jsme je a vybrali jsme několik možností (pár si jich i přidali), kolik to asi tak může vyjít:
a) 0
b) 1
c) 91
d) 106
Pro ty nedočkavé, kteří chtějí vědět výsledek ihned, to je varianta c) neboli 91. Nejdříve teda vysvětlíme tu správnou odpověď a pak se zaměříme na ty špatné a zjistíte, kde jste udělali chybu.
Na základní škole vás určitě učili, že násobení má přednost (jestli ne, tak je to chyba a učíme vás to teď). Máme tam dvě matematické operace (znaménka pro méně chápavé). Sčítání (+) a násobení (x). Pokud má násobení přednost, tak prostě vynásobíme čísla, která se tam násobí:
… Kdo nechápe tohle, tak si to představte na příkladu:
Máme několik košíčků po 15 jablíčkách. Maminka vám řekla, ať jí nenosíte žádný košíček (matematicky „ať jí přinesete 0 košíčků“)… Kolik bude mít maminka jablíček, když jí nepřinesete košíček? Nula.
Teď si dovolíme majiteli „přivlastnit“ nám obrázek s příkladem a upravit ho:
Na obrázku jsme naznačili, že je příklad a nulu jsme dosadili místo tohoto členu. Teď už z toho máte primitivní příklad, který spočítá každý a zjišťuje, že výsledek je 91! Kdo to nechápe, přidejte komentář na tuto stránku a náš tým odborníků na násobení s nulou vám příklad ještě jasněji vybarví.
Nyní se vrhněme na zbylé možnosti odpovědí, ať zjistíte, kde jste mohli udělat chybu:
a) 0
Jediné, co jste si tu mohli říct je, že když v příkladu stojí nula a násobící znaménko vedle sebe, tak je všechno nula. Hezká představa, kdyby to tak fungovalo, hned by se příklady počítaly lépe. Nesmíme násobit celý příklad nulou, nýbrž pouze číslo (závorku, člen), které je na druhé straně znaménka! Aby se to rovnalo nule, musel by příklad vypadat takto: … Nebo podobně.
b) 1
Tuto možnost vedle té správné volila spousta lidí. Příklad jste šli od začátku, sečetli jste čísla 90 a 15 a tohle celé jste vynásobili nulou. To je chyba. Musíte se kouknout na celý příklad a podle toho, že násobení má přednost nad sčítáním a odčítáním, se řídit jako první. A pokud si to obhajujete tím, že „násobení má přednost, tak vynásobím všechno před nulou a pak tam něco dám“, tak jste prostě hloupí :).
c) 106
Tohle je extrém všech extrémů… Řekli jste si, že a všechno jste pak zmatlali dohromady… Nevadí, vraťte se do třetí třídy a zopakujte si základku :).
Závěrem:
Doufáme, že vám toto naše dlouhé povídání nepřipadalo zbytečné a že tento materiál rozšíříte mezi své vrstevníky, kteří mají také problém se sčítáním čísel do stovky (druhá třída základní školy). Pokud budete mít problémy s dalšími příklady, pošlete nám je na mail, vložte nám je do komentářů a pokusíme se je vám vysvětlit tak, abyste to pochopili i vy.
Jo a až budete komentovat nějakou podobnou fotku, tak už budete vědět, že určitě vy to máte správně a ostatní jsou ti hloupí… Pošlete jim tento materiál a dokažte jim, že se mýlí a že by vám tentokrát měli dát za pravdu.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=526091377412199&set=a.3678414532...
Za to, že neznáte pravopis
Za to, že neznáte pravopis vyjmenovaných jmen ze 3. třídy se stydět nemusíte ;) mohli jste tu ty komentáře klidně nechat :))
:D
Tak stane se, znáš to ;) A pokud si myslíš, že se stydíme za pravopis, tak se pleteš :) Každej se prostě někdy upíšeme no :D
vyjmenovaných slov, ale
vyjmenovaných slov, ale nevadí;)
Vyjmenovaná slova ;-)
Paradox?
Trošku paradox ne? Nestydíte se za to, ale komentáře smažete :)) buď chlap a napiš na férovku, že tu chcete jen pozitivní hodnocení ;) to je, na rozdíl od tvého vysvětlení, naprosto logické ;)
Paradoxem je to, že jsem ti
Paradoxem je to, že jsem ti chtěl najít nějakou zápornou kritiku našich komentářů, abych ti dokázal, že proti záporné kritice nic nemáme... Bohužel nikdo nebyl schopen negativně hodnotit materiál... A co se týče tvého předchozího komentáře, přišel mi zbytečný, neboť upozorňoval na chybu, která byla nalezena a následně eliminována :) Abych ti řekl pravdu, přišlo mi zbytečné ho tu nechávat... Je to pak poněkud nepřehledné, když uživatel přijde s chybou ve výpočtech a oznámí ji v komentářích, zatímco se zde šíří konverzace mezi dvěma lidmi... A neboj se, mažeme i kladné komentáře, když potřebujeme místo pro další, pro nás důležitější (objevení chyby, nápad na zdokonalení)
Learn something first...
Hele na rovinu, když mi tu chceš vysvětlovat svůj postoj tak bys alespoň mohl rozumět tomu, co píšeš ;D najdi si význam slova paradox, a nauč se ho používat ;) a to ostatní jsou jen kecy :) zkrátka nemám rád tohle okecávání, navíc celý ten materiál je zbytečně dlouhý... popisuje naprosto triviální látku tak není vůbec potřeba aby byl tak rozsáhlý, snažte se tu trošku udržovat úroveň ;)
Idea materiálu ;)
Tenhle článek (materiál) měl jen upozornit na to, kde lidé v takto, jak říkáte, triviálních příkladech dělají chyby. Možná je napsán jak pro děti (zbytečně dlouhý a okecávaný), ale když naši vrstevníci, tedy středoškoláci neznají pouhá základní pravdila matematiky, tak to ani jinak napsat nešlo. Neříkám, že matematiku musejí všichni plně ovládat, to by bylo takřka nemožné, ale každý jsme si prošli minimálně základní školou, tak bychom si měli něco málo pamatovat . Co se týče smazaného komentáře, tak jak už psal Tomáš, smazali jsme ho pro to, že obsahoval upozornění na chybu, kterou jsme již opravili, tak nevidím jediný důvod, proč by tu měl dále "viset". Slovo paradox bych tu asi zbytečně nerozebíral, ale pokud se bude Tomášovi chtít, může napsat další materiál na téma Paradox .
Poslat nový komentář