Skip to main content

Konkurence

Sthnout v PDF

Konkurence

Konkurence mezi nabídkou a poptávkou

-          Výrobci  - Chtějí prodat to, co vyrobili s co největším ziskem

-          Spotřebitelé- Chtějí nakoupit zboží za co nejnižší cenu

 

Konkurence na straně poptávky

-          Spotřebitelé- Chtějí nakoupit co nejvíce zboží co nejlevněji

-          Je-li poptávka vyšší než nabídka, pak konkurence mezi spotřebiteli vede k růstu ceny

 

Konkurence na straně nabídky

-          Výrobci– Chtějí prodat co největší množství svých výrobků za co nejvýhodnějších podmínek

-          Co největší zisk

-          Dalším cílem je oslabování pozic svých konkurentů (podíl na trhu) 

 

Konkurence cenová a necenová

-          Cenová konkurence

  • Pohyby cen výrobků a služeb

-          Necenová konkurence

  • Zvyšování kvality
  • Inovační aktivita (růst technické úrovně výrobků)
  • Reklama
  • Zdokonalování obalu (funkčně, esteticky, ekologicky)
  • Zdánlivé slevy
  • Zkvalitnění prodeje (např. dokonalejší servis, delší záruční lhůty)

Dokonalá a nedokonalá konkurence  (trh)

-          Dokonalý trh

  • Jeden výrobce nemůže ovlivnit cenu ostatních výrobců, protože je jen malou součástí trhu
  • Musí existovat velké množství firem, z nichž ani jedna nesmí mít moc silné postavení
  • Volný vstup do odvětví pro každého
  • Dokonalá informovanost
  • Homogenní produkt - snadno zaměnitelný s produktem jiného výrobce - rohlíky, železo, elektřina, voda, obilí

-             Nedokonalý trh

  • Nejsou splněny podmínky dokonalého trhu
  • Př. kadeřnice – má něco co se nedá zaplatit (přístup, kvalita, známosti,…)

 

Monopol

  • Jedna firma dodává na trh celou produkci odvětví  - velké zisky
  • Produkt je jedinečný - vstup do odvětví je velmi obtížný
  • Z ekonomického hlediska je tento stav málo efektivní - trh je deformovaný
  • Výrobce je většinou chráněn státem
  • Monopoly v ČR- Česká pošta (listovní zásilky), ČNB, České dráhy, Vodovody a kanalizace a.s.
  • Výsadní postavení na trhu může mít i kupující, např. speciální technologie, zbraně hromadného ničení nakupuje výhradně stát

 

Oligopol

  • Několik velkých firem ovládá trh
  • Obvykle 2-4 firmy
  • Významný podíl na trhu - mohou určovat cenu
  • Př. Výrobci velkých dopravních letadel - americký Boeing a evropský Airbus
  • V ČR - např. ČEZ, RWE atd..

 

Váš hlas: Žádné Průměr: 4.5 (2 votes)

Poslat nový komentář

By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.